Stowarzyszenie Nów. Nowe Rzemiosło zaprasza na czwartą edycję wydarzenia X NÓW. Po trzech warszawskich odsłonach wystawy współczesnego rzemiosła zagoszczą w witrynach lokali krakowskich.
Wszystko za sprawą festiwalu „Sztuka do rzeczy – Design w Krakowie”. Tegoroczna edycja festiwalu odbywa się pod hasłem „Adaptacje” – doskonale oddającym artystyczne interwencje rzemieślniczek i rzemieślników z Nowiu, tymczasowo przekształcające witryny lokali usługowych w nieoczywiste przestrzenie wystawowe. Jednocześnie całe zjawisko nowego rzemiosła to także wynik adaptacji twórców do współczesnych realiów, w których często funkcjonują na styku rękodzielnictwa, designu i sztuki. Efektem tych przemian są unikatowe, ręcznie wytwarzane obiekty dekoracyjne i użytkowe ze szkła, tkaniny, metalu, ceramiki i drewna wykonane przez twórców ze Stowarzyszenia Nów. Nowe Rzemiosło.
Do końca listopada obiekty będzie można oglądać w witrynach krakowskich lokali na Kazimierzu i Podgórzu: w księgarni LOKATOR, restauracji LUKTUNG, kawiarni EMIGRANT COFFEE, siedzibie stowarzyszenia FestivALT, piekarni MASSOLIT BAKES, restauracji ORSI, salonie optycznym BINOKLE, butiku Wasalaa i sklepie RZECZY SAME. Poszczególne ekspozycje wchodzą w dialog z aranżacją lokali lub uzupełniają ją, natomiast razem tworzą spójną trasę spacerów.
Wystawa potrwa: 04.11–30.11.2024
Otwarcie wystaw w formie spaceru: poniedziałek, 04.11.2024, godz. 17.00
Start: księgarnia LOKATOR, ul. Mostowa 1
Oprowadzanie z udziałem tłumaczki Polskiego Języka Migowego, 16.11.2024, godz. 11:00
Start: księgarnia LOKATOR, ul. Mostowa 1
Makers:
Kalina Bańka-Kulka, Monika Dąbrowska-Picewicz, Katarzyna Harasym, Paweł Jasiewicz, Olga Milczyńska, P55 Mirrors, Marcin Skalski, studio tafla, Jakub Święcicki, Cyryl Zakrzewski, Magdalena Zarychta
Patronat medialny: Vogue Living @vogue.polska
Partnerzy: Miasto Kraków, Sztuka do rzeczy – Design w Krakowie @sztuka_do_rzeczy, FORMY @formy.xyz
Organizer: New. New Craft Poland @now.nowerzemioslo
Kurator: Jakub Przyborowski @jakub_przyborowski
Oprawa graficzna: Jakub Święcicki @_kuba_swiecicki
Zdjęcia: Michał Massa Mąsior @massaphotographer
Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa
OBIEKTY WEDŁUG LOKALIZACJI NA MAPIE:
1. LOKATOR X NÓW, ul. Mostowa 1
Kalina Bańka-Kulka, Naczynia połączone, 2024
technika i materiał: dmuchane szkło sodowe, ręcznie formowane, kolaż
To osobisty projekt opowiadający o wzajemnych relacjach czterech kobiet w łańcuchu pokoleniowym, o tworzeniu więzi, macierzyństwie, oddaniu, przemijaniu, poświęceniu. O roli mężczyzn w budowaniu tych relacji, o błędach przekazywanych z pokolenia na pokolenie, miłości w rodzinnej wspólnocie a może właśnie jej braku i tęsknocie za nią.
Jesteśmy kształtowani przez rodzinę, z której się wywodzimy – uczymy się budowania relacji, nabieramy wartości i przekonań, doświadczamy najróżniejszych emocji. Rodzina jest systemem naczyń połączonych. Wszystko co dzieje się z jednym z jej członków ma wpływ na pozostałych, a każdy nowy system bazuje na co najmniej dwóch innych.
Wykorzystując fragmenty zdjęć z rodzinnego albumu i delikatny materiał jakim jest szkło, autorka nawiązuje do kruchości życia – nadwrażliwości każdej z nas: babci, matki i córki. Zadaje pytanie: czy mamy szansę wydostać się ze „szklanych baniek” jeśli od lat jesteśmy w nich uwięzione? Czy da się z nich wyjść, czy w końcu coś musi pęknąć?
2. LUKTUNG, Rynek Podgórski 11
studio tafla, XF2, 2024
technika i materiał: mozaika z ceramiki barwionej w masie, smalty, szkła i szkliwionej porcelany
Mozaika jest inspirowana twórczością czołowego przedstawiciela op-artu – Wojciecha Fangora. Praca odwołuje się w szczególności do jego obrazów oraz mozaik zdobiących dworzec Warszawa Śródmieście. Mozaika stworzona przy użyciu materiałów takich jak: ceramika szlachetna barwiona w masie, porcelana szkliwiona i smalta.
IG: @studio_tafla
3. EMIGRANT COFFEE, ul. Kalwaryjska 1
P55 Mirrors, lustra Blue Cob, Magenta Lit, Yellow Cad z serii Color, 2023
technika i materiał: podlew srebrny na szkle Optiwhite™, farba akrylowa, czarna płyta MDF
Kolory mają moc! Pełnią wiele różnych funkcji w życiu człowieka, od wyrażania emocji i komunikacji po estetykę i kreatywność. Są one ważnym elementem naszego codziennego doświadczenia i mają wpływ na nasze odczucia i zachowania. Kolekcja Color powstała właśnie z potrzeby wizualnej stymulacji, a czas, w którym powstał pomysł na kolekcję – szary, zimowy miesiąc luty, z małą ilością światła dziennego – sprzyjał wywołaniu tej potrzeby. Jest to kolekcja minimalistyczna, a jednocześnie wyrafinowana dzięki nieregularnym detalom i akcentom kolorystycznym.
Lustra wykonane są w technice podlewu srebrnego, wynalezionej w XIX wieku. Nieregularny kształt powierzchni lustrzanej obrazuje sam proces powstawania, podczas którego roztwór srebrzący rozpływa się po tafli szkła.
Naturalna nieregularność lustra połączona z jednolitym tłem wybrzmiewa prostotą i minimalizmem. Powierzchnia warstwy lustrzanej kontrastuje z geometrycznym, regularnym kształtem lustra, co dodaje mu interesującej dynamiki.
IG: @p55mirrors
4. FesitvALT, Józefińska 9
Katarzyna Harasym, Neokryształy, 2024
technika i materiał: slumping, szkło kryształowe
Neokryształy to upcyclingowy projekt. Limitowana seria naczyń, wazonów powstała po śmierci bliskiej osoby z rodziny autorki.Kryształowa waza była bardzo zniszczona, ale przez sentyment artystka nie chciała jej wyrzucać. Tak zaczęła przetapiać stare kryształowe naczynia, metodą slumpingu. Nadając im nowy kształt zostawia ślady szlifu i dodatkowo piaskuje je.Matowe szklane obiekty wyglądają jak duchy poprzednich kryształowych naczyń, „rozciągnięte przez czas”.Każdy wazon jest unikatem i ma inną historię. Przekształcone kryształy zyskują nowe życie.
IG: @harasymkaska
5. MASSOLIT BAKES, ul. Targowa 3
Olga Milczyńska, TUT, 2022
technika i materiał: kamionka ręcznie formowana, szkliwiona
Wazony TUT powstają przez zestawianie ze sobą mniejszych i większych form cylindrycznych. W ten sposób rodzą się zabawne, biomorficzne kształty. Autorka bawi się formą, czasem dodając do prostych choć nieregularnych form typowe dla wazonów wykończenia. Nieprzypadkowe są też kolory. Ciemną glinę pokrywają złamana biel i błękit połączenie jakże charakterystyczne w historii ceramiki. Wazony są formowane ręcznie z ciemnej gliny kamionkowej. Można w nich długotrwale trzymać kwiaty a także myć w zmywarce.
IG: @olga.milczynska
6. ORSI, ul. Solna 1
Cyryl Zakrzewski, Nexus Lamp, 2024
technika i materiał: sklejka brzozowa, technika własna
Kolekcja Nexus to wyjątkowa seria organicznych obiektów, które zacierają granicę między rzeźbą a formą użytkową. Każdy mebel powstaje z wielu warstw sklejki lub litego drewna, które są sklejane, a następnie ręcznie rzeźbione i polerowane, aż do uzyskania płynnej, gładkiej formy. Główną ideą kolekcji jest wizja harmonii między cywilizacją technologiczną i naturą.
Nazwa „Nexus,” oznaczająca w łacinie „sieć” ma w kontekście całej kolekcji wiele znaczeń. Najbardziej widoczne jest odniesienie do sieci korzeni drzew i grzybów, które stanowią główną inspirację do organicznych kształtów, będących estetyczną osią dla każdego obiektu. Drugie, głębsze znaczenie to przypomnienie o nierozerwalnym połączeniu człowieka z naturą, piękno wykonania, funkcjonalność oraz kształt ma inspirować do zgłębiania tego połączenia. “Nexus” może oznaczać tu także fuzję sztuki, technologii i rzemiosła, każdy element łączy artystyczny design, technologiczną precyzję i rzemieślniczy kunszt, tworząc unikalne, estetyczne i funkcjonalne dzieła.
IG: @cyrylz_design
7. BINOKLE, ul. Nadwiślańska 11
Paweł Jasiewicz, Kulopenisy No.5, No.6, No.7, 2022
technika i materiał: toczone i opalane drewno bukowe
Drewniane obiekty powstały spontanicznie, bez zastanawiania się nad celem i użytkowością. Potrzeba pracy z dłutem tokarskim, odczuwanie zapachu butwiejącego drewna, ciepło ognia i duszący dym jak z wędzarni. Nadawanie kształtu i jego ustawiczna zmiana są tu motorem pracy. Od kawałka dorodnego konaru, przez wyszlifowany falliczny kulisty kształt, aż do degradacji w ogniu. Upływ czasu i nieuchronny koniec jest tu najważniejszy. K.P. powstały z 200 letniego Buku zwalonego podczas wiosennych burz w Ogrodzie Botanicznym Uniwersytetu Warszawskiego.
IG: @pawel_jasiewicz
Magdalena Zarychta, OD(Ś)CISKI I, II,III, 2020
technika i materiał: szkło kształtowane na gorąco, wdmuchiwane do przed-formy, potem kształtowane ręcznie i odciskane w płaskorzeźbie
Tak jak w kamieniach odciskają się ślady przeszłości, gdy powstają skamieliny, tak i szkło Magdaleny Zarychty naznaczone zostaje organicznym stemplem. Wykorzystuje do tego celu różne botaniczne znaleziska, ale także własne płaskorzeźby i reliefy. Eksploruje możliwości różnych faktur, sprawiając, że to one same stają się kluczowym elementem rzeźbiarskiej kompozycji. Autorka tworzy krótkie cykle unikatowych form, dmuchanych i formowanych ręcznie.
8. Wasalaa, ul. Nadwiślańska 11
Monika Dąbrowska-Picewicz, Misy z cyklu Momenty, 2022
technika i materiał: kamionka lepiona ręcznie metodą wałeczków, szkliwiona
Cykl rzeźbiarskich mis Momenty to prace zainspirowane kształtami kamieni i strukturami podpatrzonymi w naturze. Autorkę fascynują owalne kształty kamieni, zbiera je nad zaprzyjaźnioną rzeką i przywozi z różnych ciekawych miejsc. Ukształtowane przez wodę tworzą swoje własne historie, a po latach wywołują wspomnienia związane z konkretnym miejscem, krajobrazem i nastrojem. Ich kształty to czasami gotowe rzeźby. Owalne bryły stają się pretekstem do zaistnienia koloru i faktury, a śladowo zaznaczona funkcja wprowadza element codzienności.
Momenty to również chwile decyzji związanej z odkrywaniem materii ceramicznej. Kolejne etapy procesu nieustannie podpowiadają nowe rozwiązania, Których Monika próbuje nie przeoczyć.
IG: @monika.dabrowska.picewicz
9. RZECZY SAME, ul. Nadwiślańska 11
Marcin Skalski, Świecznik, 2024
technika i materiał: kute na gorąco żelazo, ebonizowany dąb, polerowana blacha mosiężna
Obiekt nawiązujący do dawnych kinkietów ściennych złożonych z polerowanego, mosiężnego zwierciadła oraz stalowego świecznika. Jedną z inspiracji był także kształt egipskich zwierciadeł, wykonanych z brązu. Całość jest połączeniem kutych elementów stanowiących konstrukcję świecznika (wykonanych przy pomocy młotka i kowadła, spawanych i ręcznie wykańczanych), ręcznie rzeźbionych, dębowych nóg, oraz wyciętego z blachy mosiężnej zwierciadła podkreślającego ciepło płomienia świecy.
IG: @stonesforge
Jakub Święcicki, Poduszki z serii Monostriped landscape, 2024
technika i materiał: faux chenille quilt, szycie maszynowe, bawełna, len, puch i pierze
Poduszki z serii Monostriped landscape łączą w sobie naturalne inspiracje oraz unikalną technikę wykonania. Ich poszewki zostały stworzone z materiałów dead-stockowych, czyli tkanin niewykorzystanych w produkcji, oraz materiałów pochodzących z drugiej ręki, wcześniej używanych w innych celach. To świadomy wybór, który minimalizuje wpływ na środowisko – przemysł tekstylny jest jedną z najbardziej zanieczyszczających gałęzi gospodarki, zajmując drugie miejsce wśród sektorów negatywnie wpływających na planetę.
Każda poszewka wyróżnia się oryginalnym wzorem wykonaną w technice faux chenille quilt, która nadaje jej reliefowy, nietuzinkowy charakter w dotyku. Regularne przeszycia wzoru zostały celowo zakłócone przez luźno zwisające nitki, co dodaje poduszkom naturalnej dynamiki i niedoskonałości, które są esencją ręcznej pracy.
Wypełnienie poduszek to swoisty hołd dla dawnych tradycji – każda z nich została ręcznie wypełniona pierzem i puchem, aby zapewnić im naturalny komfort i ciepło. To powrót do korzeni, kiedy każdy element dekoracyjny był wykonywany z troską, z użyciem dostępnych materiałów naturalnych, w tym przypadku także z wtórnego obiegu.
IG: @_kuba_swiecicki