Wystawa prezentuje zdjęcia z pracowni rzemieślniczych, twórców i ich prace, obrazujące pluralistyczny świat nowego rzemiosła.
Zaprezentowane na wystawie wątki są podsumowaniem dyskursu toczonego pomiędzy rzemieślnikami, projektantami, przedstawicielami instytucji zajmujących się ochroną i wsparciem rzemiosła, w ramach projektu Innowacyjne Rzemiosło.
Intencją ekspozycji jest pokazanie jak wielu kontekstów dotyczy współczesne rzemiosło, zaznaczenia jego wymiaru gospodarczego, etycznego, społecznego. Dla usystematyzowania wątków, prace rzemieślników oraz ich portrety, zostały zgrupowane wokół 4 głównych tematów: nowej ekonomii, kunsztu, tożsamości i rozwoju osobistego. „Nowa ekonomia” porusza te wątki związane ze zrównoważonym rozwojem, lokalnością, etycznym prowadzeniem biznesów rzemieślniczych. „Kunszt” dotyczy jakości pracy manualnej, pokazuje wartość eksperymentów formalnych. „Tożsamość” opowiada o tym, jak rzemieślnicy interpretują i eksplorują lokalną tradycję. „Samorozwój” przedstawia tę gałąź rzemiosła związaną z pracą amatorów, warsztatami, ich aspektem m.in. terapeutycznym i wpływającym na rozwój osobisty. Przedstawione światy nie są zamkniętymi zbiorami. Większość pokazanych prac splata w sobie kilka wątków. Stąd otwarty, pluralistyczny charakter wystawy.
Z tekstu kuratorskiego:
‚Rzemiosło to modny temat, często goszczący w mediach poświęconych wnętrzom, modzie i kuchni. Określenie jakiegoś wytworu mianem „rzemieślniczy” stało się wręcz nobilitujące. O rzemiośle mówimy jednak różnymi językami, współczesny dyskurs o tym zjawisku jest polifoniczny, a świat nowego rzemiosła ma wiele twarzy. Jego cechą jest pluralizm. Charakteryzuje je bogactwo materiałów, technik i wzorów, a rzemieślnikami mogą być zarówno profesjonaliści, jak i amatorzy, wytwórcy, czy usługodawcy. Rzemiosło oparte jest o tradycyjne wzory i techniki, ale też nastawione na innowacje, szukające miejsca pomiędzy sztuką a designem.
Obecny rok przyniósł nam weryfikację wielu postaw konsumenckich. Poddał pod dyskusję podstawowe wartości, na których opieramy nasze codzienne wybory. Przerwane łańcuchy dostaw przyniosły zwrot w kierunku produkcji lokalnej. Dały też szansę drobnej wytwórczości. Chętniej kupujemy, gdy znamy pochodzenie przedmiotu, historię jego powstania i gdy wiemy, że stoi za nim konkretny człowiek. Zagrożenie kryzysem gospodarczym przyniosło też aktywizację lokalnych inicjatyw, a pogłębiający się kryzys klimatyczny sprawił, że wolimy kupować mniej i naprawiać, mieć przedmioty lepszej jakości, z materiału o znanym pochodzeniu. Wiedza o materiale, możliwość jego utylizacji, proces powstawania przedmiotu stały się równie ważne, jak sam efekt końcowy.
Doświadczanie materiału, skupienie, wyciszenie, rytm pracy mierzonej zmęczeniem ciała są też istotą pracy rzemieślnika. Medytacyjny wręcz charakter tej pracy wywołuje zainteresowanie i chęć odwiedzenia warsztatów rękodzielniczych. Spotkania przy rzemiośle to coraz częstsza alternatywa dla innych form aktywności i wyjazdów integracyjnych organizowanych przez firmy lub instytucje.
Jeszcze innym powodem zainteresowania rzemiosłem jest wywołany przez pandemię przymus pobytu w domu i cyfrowy porządek zajęć online, telekonferencji, wirtualnych spacerów. Dom stał się szczególnie ważny, a naszą reakcją jest potrzeba otaczania się namacalnymi przedmiotami. Namacalnymi dosłownie, o dającej się wyczuć pod opuszkami palców strukturze. Piękno, jakość, materialność nabrały znaczenia, a wnętrza stały się sposobem na wyrażenie naszej osobowości.
Rzemiosło nie jest oczywiście panaceum na kondycję współczesnego świata. Jednak ręczna praca i wyjątkowe przedmioty wykonane z poszanowaniem dla środowiska mogą i powinny stać się alternatywą dla naszych codziennych wyborów.
Do udziału w wystawie zostali zaproszeni lokalni cieszyńscy twórcy, przedstawiciele tzw. nowego rzemiosła działający w Stowarzyszeniu Nów Nowe Rzemiosło, jak i inni rzemieślnicy, których wytwory w najlepszy sposób obrazują ideę nowego rzemiosła. Rzemieślnicy i twórcy, których prace lub portrety prezentowane są na wystawie: Karina Królak, Kufa Design, Magdalena Maślerz, Tartaruga, AR Szkło, Square Drop, Monck Custom, In Weave, Bogdan Kosak, Olga Milczyńska, Mosko Ceramics, Aleksander Oniszh, Kuźnia Barona, Maciej Gąsienica Giewont, AZE Design, Kosmos Projekt i OIena Prokopiuk (dla Stowarzyszenie z Siedzibą w Warszawie), Serfenta, Jerzy Wałga, The Whole Elements, Kłosy/Knife Doctor, Wood WorkShop, Aanda.
Wystawa jest dofinansowana ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.
03.12.2020 – 07.02.2021 Zamek Cieszyn, Oranżeria
Kuratorka wystawy, autorka tekstów: Monika Osinkowska / Stowarzyszenie NÓW. Nowe Rzemiosło
Autorka tekstów, wybór zdjęć: Małgorzata Herman / Projekt Pracownie, Stowarzyszenie NÓW. Nowe Rzemiosło
Zdjęcia: Karolina Lewandowska, Radek Zawadzki / Projekt Pracownie,
Koordynacja wystawy: Lubomira Trojan, Anna Kaleta
Aranżacja wystawy: Marcin Krater / Wzorro Design
Projekt graficzny: Anna Kaleta
Zdjęcia: Rafał Soliński
Zrzeszamy autorskie pracownie rzemieślnicze z całej Polski. Przedmioty tworzone przez działających w ramach stowarzyszenia rzemieślników cechuje oryginalność oraz wysoka jakość wykonania.
Celem Nowiu jest szerzenie wiedzy na temat współczesnego, polskiego rzemiosła. Promowanie go w kraju i zagranicą oraz reprezentowanie interesów rzemieślników w kontaktach z instytucjami publicznymi i biznesem.
Prowadzimy sklep internetowy, w którym znajdziesz wyjątkowe przedmioty z polskich pracowni rzemieślniczych.
Ta strona używa plików cookies. Kontynuując przeglądanie strony, akceptujesz treść Polityki prywatności.